2012. május 23., szerda

Szappant készítettem I.


Bár nem teljesen kapcsolódik a nyers ételekhez, annyiban mégis, hogy természetes, semmilyen mérgező anyagot nem tartalmaz, ellentétben a boltban megvásárolható társaival. Mert ugye már tudjuk, hogy azokba mindenféle kőolajszármazékot beletesznek, meg még ki tudja mit, ami a bőrünkön keresztül mérgez minket.
A bőrünk a legnagyobb felületünk, így azon keresztül szívódik fel a legtöbb méreganyag is! Így ha már nyersen táplálkozunk, azt hiszem hogy ugyanolyan fontos az is, hogy a bőrünket is óvjuk a káros anyagoktól.
Eddig a Mannaszappantól rendeltem natúr szappanokat, de nagyon drágának találtam őket, így legutóbb már csak testvajakat rendeltem. És akkor jött a nyers hétvége Gittával, ahol találkoztam Brigivel, aki bevezetett a szappankészítés rejtelmeibe. Ezt ez úton is nagyon köszönöm neki!
Így itthon tudok viszonylag olcsón, egészséges, natúr szappant készíteni, amiben az van benne amit én beleteszek! És nem utolsó sorban, nagyon egyszerű elkészíteni! Szilárd vagy folyékony olajak kellenek hozzá, meg lúg. Természetesen tovább lehet variálni illóolajokkal, kakaóval, kávédarabokkal, de alapvetően olajak és lúg kell hozzá.
Először is be kell szerezni műanyag, hőálló edényt a lúg oldásához. Kell gumikesztyű, mert a lúg az egy nagyon erősen maró anyag! Beszerezhetünk védőszemüveget, de alapvetően nem fog fröcskölni, így ha az ember nagyon körültekintően jár el, akkor nem lesz rá szüksége. Illetve kell egy botmixer és forma amibe öntjük a masszát.
Az én szappanomba a következők kerültek:
  • 68,57 gramm lúg
  • 205,20 gramm folyadék, nálam zöld tea
  • 360 gramm olíva olaj
  • 40 gramm shea vaj
  • 100 gramm ricinus olaj
  • 40 gramm kakaóvaj
  • Levendula olaj
  • Levendula virág
Először kimértem a lúgot egy műanyag tálban, majd a folyadékot a hőálló műanyag edényben. Engedtem a mosogatóba hideg vizet, ez kell a lúg oldásánál, mert a kémiai reakció miatt nagyon felmelegszik! A folyadékhoz adjuk a lúgot és ne fordítva! A folyadékhoz adtam a lúgot, majd a hideg vízbe állítottam.
Közben összemelegítettem az olajokat, itt csak a szilárdakat kell felmelegíteni, a folyékonyakat nem szükséges! Én az aszalóban melegítettem hogy ne hevítsem túl. Majd összekevertem az olajakat, vajakat egy nagy tálban.
Amikor a lúg már kézmeleg volt (40-45 fokos), akkor hozzáadtam az olajakhoz, amik szintén 40-45 fok körül voltak. Itt is a lúgot adjuk az olajakhoz és nem fordítva!
Amikor már összekevertük őket, akkor fogjuk a botmixert és puding állagúra keverjük. Vigyázzunk hogy ne égjen le a mixer! Akkor van készen a massza, ha már ír a tetején, azaz nyomot hagy a mixerről lecsöpögő massza.
Ezt követően tegyük bele az illóolajat, illetve szilárd hozzávalókat ha használtunk. Keverjük össze a többivel, majd öntsük a formába, amit előkészítettünk. Műanyag formát használjunk, vagy ha fémet, akkor béleljük ki sütőpapírral!
Ha formába tettük, akkor fedjük be és 24 órára takarjuk be törülközővel, vagy bármivel hogy lassabban hűljön ki! Nagy formánál erre nincs szükség! Arra figyeljünk hogy ne melegedjen túl a szappanunk, néha nézzünk rá és ha “izzad”, akkor pár percre tegyük hűtőszekrénybe.
24 óra elteltével vegyük ki a szappanunkat a formából, vágjuk fel, ha nagy formát használtunk, mert ilyenkor még képlékeny annyira hogy lehet formázni, később erre már nem lesz lehetőségünk! Figyelem! Gumikesztyűben dolgozzunk, mert a masszánk még mindig erősen lúgos, maró hatású!
Tegyük jól szellőző helyiségbe és hagyjuk érni legalább 4 hétig. Ekkor tehetünk vele egy próbát. Mossunk kezet, majd ha utána nem szárad ki a kezünk, akkor már jó a szappanunk. Ha kiszárad, akkor még nem ért meg kellőképpen, tegyük vissza még egy kicsit pihenni. 6 hét elteltével már biztonságosan mondható hogy készen van a szappanunk!
És készen van az egészséges, natúr házi szappanunk! Ha ezt használjuk, akkor a testápolóinkat is eldobhatjuk! Ha mégis használunk, akkor használjunk inkább teljesen natúr, természetes testvajakat!
Linkek amik segítenek eligazodni a szappanozásban:
Biztos van több is, én ezek alapján készítettem el az első adag szappanomat, ami szerintem egész jól sikerült.

Update: 2011.09.16.
Készen van a szappanom, már ki is próbáltam. Az illata nem olyan egetrengetően finom, de szerintem teljesen jó.
Még habzik is, pedig arra számítottam hogy nem fog. A bőrömet egyáltalán nem szárítja, nagyon kellemes érzés. Annyi problémám volt vele, hogy zuhanyzásnál nagyon csúszott a kezemben, egyfolytában menekült :). Így párszor a zuhanytálcába csapódott, de szerencsére ez különösebb kárt nem okozott benne.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése