2014. április 30., szerda

Sárgarépás szappan


Alapvetően a formához igazítottam most a szappant, mert több ötletet is láttam, illetve kitaláltam, hogy két színű szappant fogok készíteni. Az egyik fele valami világos lesz, a másik fele pedig színes. És mivel adott volt, hogy végre a zöldségprésemet is felhasználjam erre a célra, úgy döntöttem hogy sárgarépa levet fogok használni, illetve zöld levelek levét fogom használni. Első körben a sárgarépa győzött, ezzel oldottam a lúgot. Illetve csak az egyik részét. 1 kg olajat mértem ki amit ketté osztottam, és külön is oldottam a lúgot hozzá. Fél kilónyihoz ment a sárgarépa lében oldott lúg, a másik fél kilóhoz pedig zabtejben oldottam a lúgot. Tudjuk hogy a zab is milyen jó a bőrnek, így gondoltam hogy a szappanban is megállja a helyét.

Közben próbálok készíteni egy olyan szappanreceptet ami állandósulhat nálam, minden benne van amit szeretek, jó a bőrnek, és azért nem olyan túl drága az alapanyag, ráadásul könnyen hozzáférhető és beszerezhető minden. Ez a recept is ennek a kísérlete most. Nagyjából már látom hogy miket fogok használni a jövőben, de még van amiben nem vagyok biztos, mint pl. a pálmazsír. Jó a szappannak, de ugye nagyon rossz a földnek és a természetnek. Erről már írtam korábban, hogy ellenérzéseim vannak, ennek ellenére lehet hogy használni fogom, még nem döntöttem el. Aztán ott van a ricinus olaj. Szerintem a drága alapanyagok közé tartozik, illetve annyira nem is egyszerű beszerezni.
Amin én gondolkodom most, hogy nagyjából miből fog állni az állandó receptem, azok ezek:

  • méhviasz
  • kókusz olaj
  • olíva olaj
  • napraforgó olaj
  • (shea vaj)
  • (pálmazsír)
  • (ricinus olaj)


A pálmazsír kivételével amúgy ezek az alapanyagok kerültek a sárgarépás szappanba most. Azok is, amik zárójelben vannak, de azért írtam így, mert lehet a jövőben kihagyom majd. A méhviaszt nagyon szeretem és szeretném is használni a jövőben, de muszáj ráérezni az arányokra, mert könnyen nyeles szappant lehet csinálni vele. Most is majdnem sikerült, úgyhogy mindenképpen csökkenteni fogom a mennyiséget legközelebb. Viszont szeretem, mert jó kemény lesz tőle a szappan. Most mindössze 3%-nyit használtam, mégis soknak éreztem. Nem nyelesedett a szappanom, de nagyon hamar szilárdult, úgyhogy nagyon sorsan kellett végül formába öntenem. Le fogom csökkenteni 2, vagy 1%-ra.

A szappanba került ugye egyrészt maga a sárgarépa leve, másrészt pedig sárgarépa macerátum. Eredetileg naptejbe szántam, de már itt volt egy ideje, így gondoltam hogy inkább most felhasználom a szappanba. Hihetetlenül gyönyörű sárga színe volt! A macerátumot úgy csináltam, hogy lereszeltem a sárgarépát, az aszalóban kiszárítottam, majd pedig napraforgó olajban maceráltam jó sokáig. Ennek a leszűrt olaja került a szappanba. Először bele akartam tenni a répát is, de eléggé karcolt, mármint hogy kemény volt a reszelék, így nem kockáztattam, hogy leszedi a bőrt, inkább kihagytam és a világos részbe körömvirágot tettem.

Citromfű és grapefruit illóolaj került bele.

A forma sajátossága miatt 3 napig volt benne, utána vágtam fel.




Készült: 2014.04.23.

1 megjegyzés:

  1. Nagyon tetszik ez a szappan! :) A pálmazsírt én sem szívesen használom már. :( Úgyhogy, teljesen megértelek! :)

    VálaszTörlés