2012. július 17., kedd

Crockpot szappan


Ennek a módszernek az a nagyon nagy előnye, hogy kb. 3 óra alatt használható szappant kapunk. A másik, hogy bármilyen hideg módszeres szappanrecept elkészíthető ezzel a módszerrel is.
Rengeteget olvastam erről a módszerről külföldi blogokban, sőt, könyvet is vettem az ITunes-ban, amiből még több segítséget kaptam hogy hogyan is álljak neki.
A Grando.hu-n rendeltem egy crockpotot (magyarul lassúfőző), 4.000 Ft volt. Semmi márka, vagy legalábbis még nem hallottam róla. Sajnos nagyon kevés helyen találtam ilyen főzőedényt, pláne olcsón, mert ugye a szappankészítéshez nem akartam egy 20.000 Ft-osra beruházni, pláne amíg nem próbálom ki hogy mennyire működőképes.
Úgy tűnik, hogy az első próbálkozásom sikeres is lett, úgyhogy biztosan fogok még kísérletezni! Már csak az a nagy problémám, hogy nem tudok annyi szappant elhasználni, amennyit képes lennék csinálni :)
FIGYELEM! EZZEL A MÓDSZERREL TEJES SZAPPAN NEM KÉSZÍTHETŐ! ARRA A HIDEG ELJÁRÁS ALKALMAS!

Volt egy adag diólevél főzet a hűtőben, így adva volt hogy abból fog készülni az első ilyen szappanom.

Hozzávalók:

  • 25 gramm méhviasz
  • 75 gramm ricinus olaj
  • 150 gramm kókusz olaj
  • 350 gramm olíva olaj
  • 150 gramm napraforgó olaj
  • 560 gramm folyadék (nálam most diólevél főzet)
  • 219 gramm NaOH


A védőfelszerelést itt is vegyük magunkra!

Az olajokat kimértem, majd összeolvasztottam a méhviasszal. Beletettem a crockpotba és a magas fokozaton (high) elkezdtem melegíteni.
Közben feloldottam a lúgot a diólevél főzetben.
A feloldott lúgot hozzáöntöttem a crockpotban lévő olajakhoz, majd botmixerrel a szalagfázisig kevertem. Nálam ez most nagyon hamar bekövetkezett! Amikor ez megvolt, lekapcsoltam a crockpot-ot az alacsonyabb hőmérsékletre (low). Folyamatosan ellenőriztem az állagát, most nálam 1,5 óra volt, mire készen lett a szappanom. Ez akkor következett be, amikor már minden buborék eltűnt belőle, és egy átlátszó állagú masszát kaptam. Kikapcsoltam a crockpotot, kivettem belőle az edényt, hogy gyorsabban tudjon hűlni. Azt hiszem én egy kicsit sokat vártam vele, mert mire a formába tettem már elég kemény volt, nagyon gyorsan kellett dolgoznom vele.
Amikor hűlt egy kicsit, tettem bele teafa illóolajat, mézeskalács fűszerkeveréket az illat miatt, és került bele 2 evőkanál méz. Ezt jól összekevertem, majd formába tettem.
2 óra múlva már elég kemény volt a szappanom, így fel tudtam vágni, és azonnal használható! Ki is próbáltam, szuperül habzik. Az illata még nem az igazi, lehet legközelebb illóolaj nagyobb mennyiségben fog belekerülni. Ezt leszámítva nagyon tetszik a végeredmény, jó az állaga, szép a színe, és nagyon jól habzik. Már alig várom hogy fürdéshez is kipróbáljam!
És már gondolkodom hogy mi legyen a következő szappan!
Remélem ti is kedvet kaptok hozzá! Jó lenne ha itthon is elterjedne ez a módszer, szerintem nagyon egyszerű és nagyszerű!
Néhány perccel a szalagfázis után

Kezd elválni az edény falától

Felhabzik, felpúposodik az edény oldalán

Kezd átlátszóvá válni, már majdnem jó

Teljesen zselés állagú, elkészült a szappan

Formába töltve, ahogy hűl úgy változik a színe, így lesz átlátszatlan

A kész szappan már a formából kivéve, használatra készen!
Itt van néhány oldal, amit érdemes átnézni:
http://suchtreasures.com/2010/05/14/crockpot-castile-soap/
http://frugallysustainable.com/2011/12/shampoo-bar-soap-recipe/
A YouTube-on is sok videót lehet találni, keressetek rá úgy hogy crockpot soap.
Itt pedig van egy másik lúgkalkulátor, amit szintén egyszerű használni, és több variációt is ad a felhasználható lúg mennyiségére vonatkozóan:
http://www.thesage.com/calcs/lyecalc2.php

Update:
Kipróbáltam hajmosásra és teljesen jó! Igaz most rövid hajam van, így nem tud összegubancolódni, nem is használtam utána sem balzsamot, sem öblítést. Finom tapintású, csillogó lett tőle a hajam.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése